Organizarea activității

Cadrul legal de desfăşurare a activităţii de inspecţie socială

Potrivit art. 108 din Legea asistenţei sociale nr. 292/ 2011, activitatea de inspecţie socială se realizează de către inspectorii sociali care îşi exercită atribuţiile pe întreg teritoriul ţării şi beneficiază de statutul specific personalului cu atribuţii de inspecţie şi control. În realizarea atribuţiilor prevăzute de lege, inspectorii sociali efectuează evaluarea, monitorizarea şi controlul respectării legislaţiei în vigoare din domeniul asistenţei sociale, monitorizarea şi controlul respectării criteriilor, standardelor şi indicatorilor în baza cărora se acreditează furnizorii şi serviciile sociale, constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute de lege.

În cadrul Agenţiei Județene pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Iași  funcţionează Serviciul de Inspecţie Socială care are următoarele atribuții:

  1. asigură aplicarea unitară şi respectarea reglementărilor legale din domeniul activităţii de inspecţie socială, la nivel judeţean;
  2. asigură exercitarea activităţilor de inspecţie la nivel teritorial în domeniul sistemului naţional de asistenţă socială, în scopul respectării drepturilor sociale ale cetăţenilor;
  3. propune teme de control în vederea includerii in planul anual de control, abrobat de ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale, pentru implementarea politicii în domeniul asistenţei sociale;
  4. desfăşoară activitatea de control la nivel de judeţ, în baza ordinelor de deplasare şi cu respectarea metodologiilor, instrucţiunilor şi a procedurilor de lucru aprobate;
  5. desfăşoară activităţi de control şi monitorizează modul în care sunt stabilite şi acordate beneficiile de asistenţă socială la nivel judetean;
  6. controlează şi monitorizează furnizorii de servicii /beneficii sociale publici şi privaţi din punct de vedere al eficienţei şi performanţei acestora în îndeplinirea obiectivelor stabilite în conformitate cu standardele de calitate şi de cost;
  7. controlează şi monitorizează modul în care sunt respectate prevederile legale referitoare la administrarea fondurilor pentru plata drepturilor sociale, precum şi a celor alocate pentru susţinerea şi dezvoltarea serviciilor sociale, a proiectelor, programelor şi politicilor din domeniu;
  8. constată săvârşirea faptelor prin care se încalcă prevederile legale din domeniul asistenţei sociale şi aplică sancţiunile contravenţionale prevăzute de lege şi, după caz, sesizează organele de urmărire penală competente în situaţia în care faptele respective întrunesc elementele constitutive ale unei infracţiuni;
  9. propun autorităţilor administraţiei publice, precum şi persoanelor fizice şi juridice, publice şi private controlate, luarea măsurilor pentru respectarea prevederilor legale încălcate, stabilirea răspunderii juridice a persoanelor vinovate, după caz, precum şi remedierea deficienţelor constatate în urma activităţii de inspecţie;
  10. propun în cazul autorităţilor administraţiei publice de la nivel judetean, precum şi în cazul persoanelor fizice şi juridice, publice şi private controlate, acordarea, suspendarea sau încetarea, după caz, a drepturilor sociale atunci când se constată că acestea nu au fost acordate în conformitate cu prevederile legale;
  11. controlează respectarea prevederilor legale privind accesul egal şi nediscriminatoriu al cetăţenilor la drepturile sociale, la nivel judeţean;
  12. propune autorităţilor administraţiei publice de la nivel judeţean, precum şi persoanelor fizice şi juridice, publice şi private controlate, luarea măsurilor pentru respectarea prevederilor legale încălcate, stabilirea răspunderii juridice a persoanelor vinovate, după caz, precum şi remedierea deficienţelor constatate în urma activităţii de inspecţie;
  13. constată şi sancţionează neîndeplinirea măsurilor dispuse în urma activităţii de inspecţie socială;
  14. elaborează rapoartele de evaluare, monitorizare şi control, situaţii statistice şi analize specifice activităţii de control desfăşurate la nivel judeţean;
  15. face propuneri de îmbunătăţire a activităţii, organizării şi a metodei de acordare a beneficiilor de asistenţă socială şi programelor de servicii sociale;
  16. participă alături de instituţiile cu atribuţii în domeniu la acţiuni de prevenire a încălcării prevederilor legale în domeniul asistentei sociale;
  17. colaborează cu alte structuri de control de la nivel judeţean;
  18. face propuneri în vederea îmbunătăţirii activităţii din domeniul asistentei sociale;
  19. reprezintă agenţia teritorială, la nivel judeţean, în relaţia cu autorităţile administraţiei publice locale, persoanele fizice şi juridice, de drept public şi privat, cu responsabilităţi în domeniul asistenţei sociale;
  20. acţionează, la nivel judeţean, pentru prevenirea şi înlăturarea efectelor oricăror acte sau fapte care încalcă principiile şi normele din domeniul asistenţei sociale, stabilite prin convenţiile internaţionale la care România este parte sau prin reglementările Uniunii Europene;
  21. la solicitarea ANPIS, transmit informaţiile privind activitatea de control din domeniul inspecţiei sociale;
  22. transmite, lunar sau ori de câte ori este necesar, Direcţiei de Inspecţie Socială din cadrul ANPIS, informaţiile privind acordarea beneficiilor de asistentă socială sau privind furnizorii şi serviciile sociale de la nivelul judeţului;
  23. desfăşoară activităţi de cercetare şi analiză socială, pentru cunoaşterea realităţii sociale, ca urmare a controlului sau a rezultatelor acestuia, şi formulează propuneri de îmbunătăţire a activităţii, organizării şi a metodei de acordare a beneficiilor de asistenţă socială şi a serviciilor sociale;
  24. promovează acţiuni de informare şi conştientizare a cetăţenilor asupra drepturilor sociale şi stabilesc programe de colaborare cu societatea civilă;
  25. îndeplineşte şi alte sarcini şi atribuţii prevăzute în Statutul propriu de organizare şi funcţionare al ANPIS, precum şi cele dispuse ierarhic în domeniul de competenţă.

Activitatea de inspecţie socială cuprinde: misiuni de inspecţii tematice, misiuni de evaluare/ monitorizare şi misiuni de inspecţii inopinate.

Misiunile de inspecţie tematică – sunt prevăzute în planul anual de control, se desfăşoară simultan în toate judeţele ţării într-o perioadă determinată de timp şi au la bază o metodologie de control unitară. Misiunile de inspecţie tematică ce au ca obiectiv monitorizarea şi controlul calităţii serviciilor sociale se realizează prin anunţarea prealabilă a furnizorului de servicii sociale, cu cel puţin 7 zile înainte de data controlului, prin notificare. Acest tip de control oferă o imagine de ansamblu a modului de organizare şi desfăşurare a sistemului de acordare a serviciilor sociale şi beneficiilor de asistenţă sociale de către furnizori, persoane fizice sau juridice, publice sau private, cu relevanţă asupra problemei care constituie tema controlului. La finalul fiecărei campanii de inspecţie tematică se întocmește un raport tematic naţional ce conţine principalele constatări, concluzii şi propuneri de îmbunătăţire a cadrului legislativ aferent activităţii inspectate.

Misiunile de evaluare/ monitorizare – se realizează în scopul asigurării calităţii serviciilor sociale şi constau în verificarea modului în care furnizorii şi serviciile sociale îndeplinesc cerinţele specifice de calitate evidenţiate printr-un set de standarde, criterii şi indicatori. Misiunile de evaluare în teren şi de monitorizare a serviciilor sociale se efectuează în baza prevederilor Legii nr. 197/2012, şi ale HG nr. 118/2014 privind Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 197/2012. Misiunile de evaluare/ monitorizare se planifică lunar de către agenţiile teritoriale şi sunt notificate furnizorul serviciului social cu cel puţin 15 zile înainte de efectuarea evaluării în teren. La finalul misiunilor de evaluare/ monitorizare, inspectorii sociali care au realizat evaluarea în teren completează documentele prevăzute de HG 118/2014 – în concordanţă cu situaţia identificată în teren – şi le transmit compartimentului de acreditare din cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice/ Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie/ Autorităţii Naţionale pentru persoanele cu Dizabilităţi/ Agenţiei Naţionale pentru Egalitate de Şanse între Femei şi Bărbaţi, după caz.

Misiunile de inspecţie inopinată – constau în verificarea punctuală şi neanunţată a activităţii entităţilor supuse inspecţiei, ca urmare a unor sesizări făcute de persoane fizice sau juridice, publice ori private, sau ca urmare a autosesizărilor. Misiunile de inspecţie inopinată se pregătesc, se organizează şi se instrumentează la nivelul ANPIS/AJPIS, după caz. Termenul de soluţionare este cel prevăzut în legislaţia care reglementează activităţile de soluţionare a petiţiilor, exceptând situaţiile urgente, care se soluţionează cu celeritate, sau alte situații prevăzute de legislația în vigoare. Astfel, misiunile de control inopinat care vizează situaţii de nerespectare a criteriilor, a standardelor minime de calitate sau indicatorilor prevăzuţi de lege, precum şi cu privire la existenţa altor nereguli în acordarea serviciilor sociale, indiferent de natura acestora, se realizează în regim de urgenţă, respectiv în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la înregistrarea sesizării.

Indiferent de tipul de inspecţie, în situația în care au fost identificate nereguli în activitatea desfăşurată de instituţiile controlate, inspectorii sociali dispun măsuri de remediere a deficienţelor constatate, monitorizarea acestora fiind realizată până la implementarea integrală a măsurilor stabilite în procesele-verbale de control și dispun, după caz, sancțiunile ce se impun conform prevederilor legale.

Entităţi supuse inspecţiei:

  • unitățile administrativ teritoriale din județul Iași;
  • persoanele fizice sau juridice publice şi private cu atribuţii şi responsabilităţi în domeniul asistenţei sociale;
  • furnizorii de servicii sociale publici şi privaţi, precum şi serviciile sociale oferite de către aceştia.

Activitatea de control este exercitată în domeniul:

  • beneficiilor de asistenţă socială
  • serviciilor sociale
  • respectării drepturilor persoanelor cu dizabilități.

Controlul ca activitate specifică a inspecției sociale, este un proces complex, delimitat în timp, reglementat prin acte normative și proceduri specifice, urmărind:

  • identificarea/constatarea și evaluarea neregularităților, disfuncționalităților și neconformităților din sistemul de asistenta socială, raportat la prevederile legislative incidente;
  • consemnarea neregularităților, disfuncționalităților și neconformităților în documentele specifice de control (proces verbal de control, raport de evaluare/monitorizare în teren servicii sociale, notă de constatare) și rapoarte tematice ori rapoarte de activitate specifice;
  • stabilirea/dispunerea unor măsuri corective menite să prevină, să reducă și/sau elimine atât neconformitățile cât și consecințele acestora;
  • aplicarea de sancțiuni contravenționale, după caz, iar în situația în care prin exercitarea controlului se identifică situații ori comportamente de abatere gravă de la prevederile legale, sub incidența infracționalității, sesizarea instituțiilor abilitate, organelor de cercetare care au competențe legislative specifice de intervenție.

 

Acte normative care stabilesc competenţele inspectorilor sociali:

  1. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2011privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, asistenței sociale, cu modificările și completările ulterioare;
  2. Hotărârea Guvernului nr.151/2012privind aprobarea Statutului propriu de organizare şi funcţionare al Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, cu modificările şi completările ulterioare;
  3. Ordonanţă de urgenţă a Guvernului nr. 82/2016pentru aprobarea Statutului special al funcţiei publice specifice de inspector social şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare;
  4. Legea asistenței sociale nr. 292/2011, cu modificările și completările ulterioare;
  5. Legea nr. 197/2012privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare;
  6. Legea nr. 272/2004privind protecția și promovarea drepturilor copilului (R), cu modificările și completările ulterioare ;
  7. Legea nr. 448/2006privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap (R), cu modificările și completările ulterioare;
  8. Legea nr. 27/2020privind limba semnelor române;
  9. Hotărârea de Guvern nr. 268/2007de aprobare a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările și completările ulterioare;
  10. Hotărâre nr. 1061/2013privind stabilirea unor măsuri pentru asigurarea aplicării Regulamentului (UE) nr. 1.177/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 privind drepturile pasagerilor care călătoresc pe mare şi pe căi navigabile interioare şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2.006/2004;
  11. Legea nr. 17/2000privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice (R), cu modificările și completările ulterioare;
  12. Legea nr. 678/2001privind prevenirea şi combaterea traficului de persoane, cu modificările și completările ulterioare;
  13. Legea nr. 217/2003pentru prevenirea si combaterea violentei în familie republicată, cu modificările și completările ulterioare;
  14. Legea nr. 196/2016privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare;
  15. Hotărârea Guvernului nr. 1154/2022pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr.196/2016 privind venitul minim de incluziune;
  16. Ordinul comun al ministrului muncii și solidarității sociale si al ministrului familiei, tineretului si egalitătii de sanse nr. 1733/2015privind aprobarea Procedurii de stabilire şi plată a alocaţiei lunare de plasament, a indemnizaţiei de sprijin şi a indemnizaţiei pentru tineri, cu modificările și completările ulterioare;
  17. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, cu modificările și completările ulterioare;
  18. Legea nr. 226/2021privind stabilirea măsurilor de protecţie socială pentru consumatorul vulnerabil de energie, cu modificările și completările ulterioare;
  19. Hotărârea Guvernului nr.1073/2021pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecţie socială pentru consumatorul vulnerabil de energie;
  20. Hotărârea Guvernului nr. 118/2014pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr.197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare;
  21. Hotărârea Guvernului nr. 867/2015pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum și a regulamentelor-cadru de organizare și funcționare a serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare;
  22. Ordinul ministrului muncii şi justiţiei sociale nr. 963/2017privind elementele care compun echipamentul specific şi condiţiile de utilizare ale acestuia de către inspectorii sociali în misiuni de inspecţie/activităţi de investigare socială;
  23. Ordinul ministrului muncii şi justiţiei sociale nr. 1.563/2017privind acordarea sprijinului financiar pentru asistenta juridică necesară apărării inspectorului social în exercițiul funcției sale;
  24. Ordinul ministrului muncii şi justiţiei sociale nr. 1.893/2017privind pregătirea profesională specifică în domeniul inspecției sociale, precum și activitatea de supervizare profesională a inspectorilor sociali;
  25. Ordinul comun al ministrului muncii și solidarității sociale si al ministrului familiei, tineretului si egalitătii de sanse nr. 1040/6296/2024pentru aprobarea modelului-cadru al planului de dezvoltare a serviciilor sociale;
  26. Ordinul MMPS nr. 1335/2020privind aprobarea Standardelor minime de calitate pentru serviciile sociale cu cazare, organizate ca centre rezidenţiale de îngrijire şi asistenţă pentru copiii victime ale traficului de persoane;
  27. Ordinul MMJS nr. 25/2019privind aprobarea standardelor minime de calitate pentru serviciile sociale de tip rezidenţial destinate copiilor din sistemul de protecţie special;
  28. Ordinul MMJS nr. 26/2019privind aprobarea Standardelor minime de calitate pentru serviciile sociale de tip familial destinate copiilor din sistemul de protecţie special;
  29. Ordinul MMJS nr. 27/2019privind aprobarea standardelor minime de calitate pentru serviciile sociale de zi destinate copiilor;
  30. Ordinul MMJS nr. 28/2019privind aprobarea standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate prevenirii şi combaterii violenţei domestice și (Anexele 1-7);
  31. Ordinul MMJS nr. 29/2019pentru aprobarea Standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor fără adăpost, tinerilor care au părăsit sistemul de protecție a copilului și altor categorii de persoane adulte aflate în dificultate, precum și pentru serviciile acordate în comunitate, serviciile acordate în sistem integrat și cantinele sociale și (Anexele 1-9);
  32. Ordinul MMJS nr. 81/2019privind aprobarea standardelor minime de calitate pentru serviciile sociale organizate ca centre maternale;
  33. Ordinul MMJS nr. 82/2019privind aprobarea standardelor specifice minime de calitate obligatorii pentru serviciile sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilităţi și (Anexele 1-7);
  34. Ordinul MMPS nr. 811/05.11.2021privind aprobarea standardelor minime de calitate pentru serviciile sociale fără cazare, organizate ca centre respiro pentru familiile copiilor cu dizabilități;
  35. Ordinul MMJS nr. 1069/2018privind aprobarea Standardelor minime obligatorii pentru asigurarea îngrijirii şi protecţiei adulţilor cu handicap grav sau accentuat la asistentul personal profesionist;
  36. Ordinul MFTES nr. 20840/2022pentru aprobarea Standardelor minime obligatorii privind aplicarea managementului de caz in cadrul serviciilor sociale destinate victimelor violentei domestice;
  37. Ordinul MFTES nr. 20841/2022pentru aprobarea Standardelor minime obligatorii privind aplicarea managementului de caz în cadrul serviciilor sociale de asistență destinate agresorilor;
  38. Ordinul secretarului de stat al Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului nr. 288/2006pentru aprobarea Standardelor minime obligatorii privind managementul de caz în domeniul protecţiei drepturilor copilului
  39. Ordinul MMSS nr. 2143/2022privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului muncii şi justiţiei sociale nr. 29/2019 pentru aprobarea standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor fără adăpost, tinerilor care au părăsit sistemul de protecţie a copilului şi altor categorii de persoane adulte aflate în dificultate, precum şi a serviciilor acordate în comunitate, serviciilor acordate în sistem integrat şi cantinele sociale;
  40. Ordinul nr. 256/2.017/C/2021pentru aprobarea standardelor minime de calitate în baza cărora se acordă licenţa de funcţionare a serviciului pentru sprijinirea victimelor infracţiunilor;
  41. Ordinul MMFPSPV nr. 3123/2015privind modificarea Ordinului ministrului muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice nr. 2126/2014;
  42. Ordinul MMPS nr. 1043/2021pentru încetarea aplicabilităţii unor dispoziţii ale Ordinului ministrului muncii şi justiţiei sociale nr. 82/2019 privind aprobarea standardelor specifice minime de calitate obligatorii pentru serviciile sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilităţi;
  43. Ordinul MMJS nr. 1218/2019pentru aprobarea Standardelor specifice minime obligatorii de calitate privind aplicarea metodei managementului de caz în protecţia persoanelor adulte cu dizabilităţi;
  44. Ordinul MMSS nr. 2489/2023pentru aprobarea Standardelor minime de calitate privind managementul de caz în serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice;
  45. Legea nr. 208/1997privind cantinele de ajutor social;
  46. Ordinul MMSS nr. 500/2023pentru aprobarea Normelor metodologice privind formarea profesională specifică, precum şi activitatea de supervizare profesională a inspectorilor sociali.

Pentru toate actele normative vor fi avute în vedere, completările, modificările şi abrogările ulterioare.